Бельгійські трамваї в Севастополі і Сімферополі

Частина 5. Бельгійські трамваї в Севастополі і Сімферополі

Севастопольський електричний трамвай.

25 червня 1897 р. у Льєжі група бельгійських акціонерів створила акціонерне товариство “Трамваї Севастополя” – Tramways de Sebastopol – що стало частиною «Компанії трамваїв і використання електрики».

Головою Правління був Жорж Шодуар, членами: А.Дюпон Рюклю, Іван Шарльє (брат бельгійського консула в імперії Рене Шарльє), Жак Шодуар (син), Ж. Нагельмакерс. Директор — інженер Чезідо Дель Пропосто, який мешкав в Миколаєві. Основний капітал Т-ва становив 2 млн. франків. Правління видало 20 тис. акцій по 100 франків.

Представником товариства в імперії став інженер Лев Вайншток, що діяв за довіреністю камер – юнкера Рафаеля фон Гартмана.

Укладання 9 км колій було завершено у 1898 р. В Лабораторній балці збудували електростанцію та депо. 24 вересня 1898 р. відкрився пасажирський рух трьома лініями – від Південної бухти до центру міста, Круговою лінією (міське кільце) та головними вулицями міста.

1910 року бельгійці отримали від міста концесію на влаштування електричного трамваю на Корабельній стороні, побудованого у 1913 році і відкритого 1914 р. Загальна довжина мережі п’яти ліній становила 12,9 км, по якій рухалися 36 вагонів; відкриті працювали з весни до осені. Проїзд коштував 5 копійок. Найбільшу кількість пасажирів – 12384 тис. – трамваї перевезли у 1917 році. Зупинився трамвай навесні 1919 року через нестачу палива на електростанції. Відновився рух у 1921 і працював до 1942 року (1947 р. його замінили тролейбуси).

Урочисте відкриття Сімферопольського трамваю відбулося 12 серпня 1914 року на першій лінії – Вокзал – вул. Кантарна – вул. Госпітальна. На малюнку примірника облігації трамваю в Сімферополі, що є в колекції музею, зображений двоповерховий трамвай, що рухається по вул. Кантарній. Історія Сімферопольського трамваю розпочалася ще у 1881 році з пропозиції француза пана Маккаверна збудувати кінний трамвай. Пропозиція не задовольнила міську думу як і інші проекти, запропоновані протягом майже 30 років!

Нарешті 20 травня 1910 року в Брюсселі відбулося підписання контракту між міською управою і бельгійським акціонерним товариством «Трамваїв та електричного освітлення Сімферополя» в особі Люсьєна Дангле на концесію про улаштування трамваю терміном на 40 років. Статут Т-ва зареєстрований 18 липня 1911 р. на фондовій біржі Брюсселя. Основний капітал – 3,5 млн. франків (35 тис. акцій по 100 фр.)

Протягом 1911-1912 рр. готували та узгоджували проект трамваю. Враховуючи вузькість вулиць старої частини міста, трамвай будували з колією 1000 мм. Влітку встановили трамвайні та освітлювальні стовпи. Моторні і причіпні вагони надійшли з бельгійських заводів «Рагено» та «Годарвілі». 1914 року спорудили депо на 28 вагонів, укладали рейки, підвішували контактну мережу.

Після урочистого відкриття трамваю 12 серпня на першій лінії – Вокзал – вул. Кантарна – вул. Госпітальна, до 1 листопада відкрився рух на всіх трьох лініях: Феодосійська – Севастопольська, Пам’ятник Долгорукову – вул. Бульварна. Загальна протяжність колій – 13 км. У жовтні 1914 р. трамвай перевіз 344,7 тис. пасажирів.

З початком Першої Світової війни поставки з Бельгії вагонів та обладнання припинились.
У лютому 1918 року трамвай націоналізували. Протягом 1918-1923 рр. рух трамваю неодноразово зупинявся та відновлювався через брак палива. Лише 1924 року відбулося урочисте відновлення руху. До 1944 року на лініях працювало 8 поїздів (моторні + причіпні вагони) бельгійського виробництва.

У 1970 році, тобто через 56 років, трамвайний рух було закрито і замінено на тролейбусний.

Валентина Лазебник, завідувачка відділу ДНІМ