Цього року відзначається 500-річчя Реформації. На честь річниці в третьому експозиційному залі ДНІМ була створена міні-виставка «Sola fide – Sola scriptura»
Безпосереднім початком Реформації вважають розповсюдження Лютером персональних листів-звернень, в яких він доводив, що Спасіння та Божа милість досягаються завдяки Вірі, а не сповіді в гріхах. Загальним суспільним поштовхом стала публікація латинською 25 жовтня 1517 року в місті Віттенберзі заклику до теологічної дискусії у вигляді 95 тез, в яких йшлося про гріх та кару, і особливо критикувалась торгівля індульгенціями.
Реформація стала загальноєвропейською релігійною революцією, в ході якої сформувався новий тип людини. Реформація вивільняє життєздатні і адекватні своєму часу цінності і моделі поведінки. Проголосивши вірність ідеалам ранньохристиянської громади, гасло порятунку «тільки вірою» (Sola fide) і визнання авторитетом «тільки Писання» (Sola scriptura), реформатори відкинули цілий релігійний космос попередніх століть: церковну ієрархію, верховенство римського первосвященика, культ святих і Богородиці, шанування ікон, пишні обряди і навіть ряд таїнств, залишивши тільки хрещення і причастя. Їх громада з самоврядуванням, виборністю священиків, простотою богослужіння є новим соціально-культурним елементом, з якого згодом виростають і республіканські цінності, і правозахисна активність і нова трудова мораль, яка узгоджується з «духом капіталізму». Головним культурним продуктом Реформації став новий канон особистості, так само далекий і від середньовічного зразка, і від ренесансного ідеалу. Це той самий моральний, раціональний індивідуум з активною життєвою позицією, яким ми його бачимо в різних модусах в ході історії Нового часу.
Мартін Лютер також вважається одним з творців німецької літературної мови: переклад Біблії на німецьку мову, зроблений Лютером і його найближчими сподвижниками зіграв у цій справі ключову роль. Варто особливо відзначити важливість розповсюдження у Європі друкарського верстата, що призвело до появи доступною Біблії – і дозволило реалізувати один з головних тезисів реформації «тільки Писання» серед широких соціальних мас.