Експонати, яким реставратори подарували нове життя (2014)

Продовжуємо знайомство з музейними експонатами, яким реставратори подарували нове життя. Нещодавно ми представляли роботу харківських фахівців, а тепер ви побачите майстерність наших колег з Національного науково-дослідного реставраційного центру України (Київ).

У 2013 р в Київ були відправлені предмети з порцеляни. Вони – перед вами.

Підставка для олівців з клеймом знаменитого англійського заводу «Веджвуд», 18 ст. (графство Стаффордшир).

Фірма створена в 1769 р. У розвитку витонченої порцеляни видатну роль зіграв англієць Джосія Веджвуд (1730- 1795). Він заслужив всесвітню славу як творець нових керамічних мас.

У 1781 р. йому вдалося отримати керамічну масу, яку стали називати порцеляною Веджвуда. Нагадуючи кам’яну масу по твердості і щільності, а фарфор – по тонкощі і здатності до високого випалу, вона могла оброблятися на верстаті, яким користувався різьбяр по каменю. Як правило, вироби Веджвуда, не глазуровались, а покривалися рельєфом у вигляді камеї, найчастіше білого кольору. Формовка фону і рельєфу вироблялися окремо, обпікалися одночасно. Накладний рельєф піддавався обробці спеціальними інструментами: додатково гравіювався, підправлявся, підрізався навколо, що і надавало йому дивовижну тонкість, чистоту і закінченість. Декорування було в класичному стилі, як колись в грецьких камеях та інталіях.

Дивовижні твори Веджвуда складають нині гордість музеїв і колекціонерів. Вони відносяться до числа найяскравіших явищ керамічного мистецтва. Залишаються найціннішими історико-культурними пам’ятками.

Часом в музей надходять порцелянові вироби з дефектами: тріщинами, відколами, утратами фрагментів, потертостями розпису… Тоді й відбуваються найскладніші реставраційні роботи. У нашій підставці для олівців відколовся верхній фрагмент з ушкодженнями білого рельєфу. Реставратор ретельно видалив тимчасові забруднення (предмет 18 ст.), склеїв фрагменти; шви склейки покрив мастикою і пополірував; два різних фони затонував спеціальними фарбами для порцеляни. І знову цей витвір мистецтва порцеляни буде нас захоплювати.

[pe2-image src=”http://lh6.ggpht.com/-Nwj5Hf749ac/VEjAbG2l6BI/AAAAAAAATcw/-6evAJHxGaw/s144-c-o/DSC05172.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315669437704210″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05172.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ] [pe2-image src=”http://lh6.ggpht.com/-2aM8wF5Dhug/VEjAbkHrlqI/AAAAAAAATc4/ZOrzxXG2n0s/s144-c-o/DSC05173.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315677294007970″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05173.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ] [pe2-image src=”http://lh6.ggpht.com/-1aMRBdZLRDs/VEjAcUd4mXI/AAAAAAAATdE/THc91A2MsvA/s144-c-o/DSC05174.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315690272037234″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05174.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ]

Підставка для олівців з клеймом знаменитого англійського заводу «Веджвуд»

_____________________________________________________________________________________

Ще більш копітку роботу провели реставратори при відновленні витонченої туалетної підставки у формі морської мушлі (Німеччина, 19 ст.). Вона на трьох фігурних ніжках; прикрашена рельєфним візерунком з трояндочок і крихітних листочків.

На превеликий жаль, при транспортуванні з виставки, туалетна підставка розбилася на численні дрібні фрагменти і осколки. Але на щастя, зберігся знімок із зображенням цього виробу, за яким реставратор, віртуозно провівши численні роботи, відновив чудесну дамську порцелянову дрібничку.

[pe2-image src=”http://lh3.ggpht.com/-PN4sZXdLhpY/VEjAc7NvZRI/AAAAAAAATdQ/48ZHoNYwBkA/s144-c-o/DSC05175.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315700673307922″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05175.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ] [pe2-image src=”http://lh4.ggpht.com/-n0pPu2z3uT8/VEjAdLB_uaI/AAAAAAAATdM/bzaEtOjfoAI/s144-c-o/DSC05176.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315704919013794″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05176.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ] [pe2-image src=”http://lh6.ggpht.com/-WhWXJA0x34k/VEjAdtobSgI/AAAAAAAATdU/-a98uaeNcnw/s144-c-o/DSC05178.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315714207009282″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05178.jpg” pe2_single_image_size=”s200-c” ]

Туалетна підставка у формі морської мушлі

_____________________________________________________________________________________

У Національному науково-реставраційному центрі України були відреставровані дві чудові вишиті гобеленовими швами картини зі старого музейного зібрання – «Сценка в модній лавці» виконана кольоровим гарусом і металевим бісером і «Ваза з квітами і папуга», вишита по канві дуже ретельно з великою майстерністю і смаком. Імовірно картини з’явилися в музейному зібранні в 1905 – 1907 роках одночасно – їх старі облікові номера 8072 і 8074. А картина «Сценка в модній крамниці» згадується під №336 в музейному каталозі 1908 р. За довгі і нелегкі роки картини дуже забруднилися, пересохли, деформувалися. Керівник робіт Т.В. Мінжуліна і художники-реставратори Н.В. Напханенко і Р.А. Лоран усунули забруднення, максимально локально послабили плями, усунули деформацію і сліди корозії, заповнили місця втрат, зміцнили краї та основи вишивки, пом’якшили нитки, законсервували деталі і таким чином продовжили життя цим прекрасним предметам або навіть творам мистецтва ХІХ століття.

[pe2-image src=”http://lh4.ggpht.com/-t_NnVCzFy8o/VEjAXso9CiI/AAAAAAAATdk/NjqdxIDyRF4/s144-c-o/DSC05167.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315610861570594″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05167.jpg” pe2_single_image_size=”s300-c” ] [pe2-image src=”http://lh4.ggpht.com/-0L0ZK5N9Z0A/VEjAZ7DUK9I/AAAAAAAATcg/T3tnHWDfjLc/s144-c-o/DSC05168.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315649089973202″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05168.jpg” pe2_single_image_size=”s300-c” ]

Вишиті гобеленовими швами картини

_____________________________________________________________________________________

Жилет чорної тафти з високим коміром і двома розетками, оброблений білим шнуром, на лляній підкладці, відноситься ко І пол. XIX ст. Нижня частина поличок жилета практично розсипалася на порох, волокна пересохли, ламалися і рвалися. Предмет не можна було просто взяти в руки, не кажучи вже про його вивчення. Наприклад, за кроєм виробу і окремих деталей – горловини, коміра, кишень і т.п., можна встановити точний час його виготовлення, потрібно вивчити і розетки на правій стороні жилета. Тепер, завдяки роботі художника-реставратора Р.А. Лоран пам’ятник пушкінської епохи отримав експозиційний вигляд.

[pe2-image src=”http://lh5.ggpht.com/–LRirSTCJhA/VEjAaAyYw9I/AAAAAAAATdc/kPgOAKTjkXM/s144-c-o/DSC05169.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315650629583826″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05169.jpg” pe2_single_image_size=”s300-c” pe2_img_align=”center” ]

 Жилет чорного тафти з високим коміром і двома розетками

_____________________________________________________________________________________

Дитяча пелерина з батисту вишита на початку ХХ століття, її прикрашає орнамент з простих трилисників по краю, але навіть самій скромній сукні вона може надати ошатний і милий вигляд. Пелеринка була закуплена в 2007 році з урахуванням її стану за дуже невеликі гроші і сьогодні, після реставрації художника-реставратора Н.В. Напханенко, вона повністю готова до експонування.

[pe2-image src=”http://lh4.ggpht.com/-Qdb8l4t-uTM/VEjAXv4dItI/AAAAAAAATcU/UL-kLsl0H1g/s144-c-o/DSC05166.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315611731894994″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05166.jpg” pe2_single_image_size=”s300-c” pe2_img_align=”center” ]

Дитяча пелерина з батисту

_____________________________________________________________________________________

Сумочка-кисет вишита кольоровим гарусом у ІІ половині 19 століття в Російській імперії, можливо в Катеринославі. Сумочка була не тільки забруднена, вона мала численні потертості і пориви, а в окремих місцях, втрати ниток, волокна тканини дуже пересохли, кольору вишивки зблякли. Художник – реставратор А.Т. Бондарук очистила сумочку від брудних, пилових нашарувань, пом’якшила і повернула ниткам еластичність, видалила сліди попередніх ремонтів, заповнили місця втрат вишивки і шнура.

[pe2-image src=”http://lh5.ggpht.com/-88O9fs4f19E/VEjAXutGh4I/AAAAAAAATcQ/CHy1BatCqF8/s144-c-o/DSC05165.jpg” href=”https://picasaweb.google.com/103918136820353135163/kfwPHG#6073315611415840642″ caption=”” type=”image” alt=”DSC05165.jpg” pe2_single_image_size=”s300-c” pe2_img_align=”center” ]

 Сумочка-кисет вишита кольоровим гарусом

_____________________________________________________________________________________

Музей висловлює нашим колегам щиру вдячність і визнання!

_____________________________________________________________________________________