Кава – як лікарський засіб

Так могла б починатися реклама ліків, вітамінів чи біологічно активних добавок. Однак, на початку ХХ століття, ці слабкості людського організму пропонувалось лікувати … кавою.

Підґрунтям цього рецепту є тривала традиція споживання кави у різних країнах саме у медичних цілях: софійськими монахами – щоб підтримати свою бадьорість під час нічних молитов (Х ст.), жителями Англії для лікування кишківника та істерії (ХVII – ХІХ ст.); українські травники ХІХ ст. радили використовувати каву для лікування нежиті (як потогінний засіб) і тд. Отже, помітний заголовок реклами апелював саме до лікарських властивостей кави.

Стосовно замовника реклами. Говорячи про Катеринослав кін. ХІХ – поч. ХХ ст., зупинимося на одній з найбільш поширених у газетах реклам кави «Здоров’я», постачальником якої була купчиха Марія Годзелінська. Генеральним представником її продукції у Катеринославі виступав Торгівельно-комісійний дім Н.І. Ремеза, який розміщувався на вул. Троїцькій.

На рекламний текст мали вплив кілька факторів: конкуренція, а значить бажання привернути увагу покупців промовистими фразами, а також спалах фальсифікату, який відмічався на початку ХХ ст.

З огляду на рекламовану каву Мокко, можна припустити, що М. Годзелінська пропонувала споживачам сорт єменської арабіки, яка мала шоколадний присмак та отримала однойменну назву.

Цільовою аудиторією реклами були «малокровні, слабосильні, нервові, бідні, багаті, здорові і хворі, діти».

Саме для цих категорій кава нібито була дозволена медичним відомством через те, що містила поживну речовину для укріплення організму, була найдешевшим напоєм для корисного та ситного сніданку, особливо для дітей. У рекламі наголошувалось, що кава «Здоров’я», на відміну від звичайної кави, не впливає на серце та нерви.

Поряд з текстом розміщувався і лейбл торгової марки: на коробці з кавою зображувалися два чоловіки кремезної статури, які тримають у руках полотно з написом «Кава «Здоров’я»», над ними – рукостискання у обрамленні зірки Давида та дзвінок. А для солідності приводилися рекомендації медичного відомства № 541 щодо споживання саме кави «Здоров’я».

У рекламі виражалося і занепокоєння з приводу підробок, які «негативно впливають на здоров’я», а також рекомендувалося не піддаватися на умовляння купців, які пропонували свою продукцію, і вимагати виключно каву «Здоров’я».

Реклама кави М. Годзелінської досить часто зустрічається у місцевих газетах Катеринослава «Придніпровський край» та «Південна Зоря» («Южная Заря») і відображає рівень тогочасного маркетингу. Аналізуючи ключові слова, можна зробити висновок, що рекламодавець робив акцент саме на важливості кави для здоров’я, а смакові властивості напою відходили на задній план.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*