122-мм гаубиця зразка 1938 року (М-30)

Радянська гаубиця періоду Другої світової війни. Ця гармата серійно випускалася з 1939 по 1955 роки, перебувала або до цих пір перебуває на озброєнні армій багатьох країн світу, використовувалася практично у всіх значущих війнах і збройних конфліктах середини і кінця XX століття. Цією гарматою були озброєні перші радянські великосерійні самохідні артилерійські установки Великої Вітчизняної війни СУ-122. На думку деяких артилерійських експертів, М-30 входить до числа кращих конструкцій радянської стовбурної артилерії середини XX століття. Оснащення артилерії Робітничо-селянської Червоної Армії (РСКА) гаубицями М-30 зіграло велику роль в розгромі нацистської Німеччини у Великій Вітчизняній війні.

Історія.

Польові гаубиці, що перебували на озброєнні РСКА в 20-і роки, дісталися їй як спадщина від царської армії. Це були 122-мм гаубиця зразка 1909 року і 122-мм гаубиця зразка 1910 року, спроектовані відповідно німецьким концерном «Крупп» і французькою фірмою «Шнейдер» для Російської Імперії. Але до 30-х років ці гармати явно застаріли.
Проект гаубиці М-30 поступив до ГАУ (головне артилерістське управління) 20 грудня 1937 року. Гармата багато що запозичувала від інших зразків артилерійського озброєння. Дослідний зразок М-30 був закінчений 31 березня 1938 року.
Хоча за висновком комісії, гармата полігонні випробування не витримала (за час випробувань двічі ламалися станини), було проте рекомендовано направити її на військові випробування.
29 вересня 1939 року М-30 була прийнята на озброєння під офіційним найменуванням “122-мм дивізійна гаубиця зр. 1938 р.” М-30, безумовно, була вдалою зброєю. Групі розробників під керівництвом Ф. Ф. Петрова вдалося гармонійно поєднати в одному зразку артилерійського озброєння надійність та простоту, властиву старим гаубицям епохи Першої світової війни, і нові конструктивні рішення, покликані поліпшити мобільність та вогневі можливості гармати. У результаті радянська дивізіонна артилерія отримала сучасну і потужну гаубицю, здатну успішно діяти у складі високомобільних танкових, механізованих та моторизованих частин Червоної армії. Широке поширення гаубиці М-30 в арміях багатьох держав світу та відмінні відгуки артилеристів служать додатковим підтвердженням цього.
Переваги:

  1. Відсутність дульного гальма, оскільки відхилені дульним гальмом відпрацьовані порохові гази піднімають з поверхні землі клуби пилу, який демаскує вогняну позицію. Окрім демаскуючої дії наявність дульного гальма призводить до вищої інтенсивності звуку пострілу позаду знаряддя в порівнянні з випадком, коли дульне гальмо відсутнє. Це в деякій мірі погіршує умови роботи військових.
  2. Використання в конструкції великої кількості відпрацьованих вузлів. Зокрема, вибір поршневого затвора поліпшив надійність (у той час були великі труднощі з виробництвом клинових затворів для гармат досить великого калібру). В очікуванні майбутньої великомасштабної війни можливість виробництва нових гаубиць з використанням вже відладжених вузлів від старих знарядь ставала дуже важливою|, особливо з урахуванням того, що практично всі створені в СРСР з нуля нові зразки озброєнь із складною механікою мали низьку надійність.
  3. Можливість створення на лафеті М-30 потужніших зразків артилерійських знарядь.

Характеристика.

Гаубиця М-30 мала досить сучасну для свого часу конструкцію з лафетом з розсувними станинами і підресореним колісним ходом. Затвор має механізм примусової екстракції стріляної гільзи при його відкритті після пострілу. Спуск проводиться натисненням курка за спусковий шнур.
Максимально допустима швидкість транспортування складала 50 км/год на шосе і 35 км/год по бруківках і путівцях. Кінною тягою гаубиця перевозилася шестіркою коней.
М-30 стріляла всім асортиментом 122-мм гаубичних снарядів, зокрема різноманітними старими гранатами російського і імпортного виробництва.
Сталева уламково-фугасна граната при установці детонатора на осколкову дію під час розриву створювала близько 1000 забійних осколків, ефективний радіус ураження живої сили складав близько 30 м. При установці детонатора на фугасну дію граната після розриву залишала воронки до 1 м завглибшки і до 3 м в діаметрі.
Кумулятивний снаряд пробивав під кутом 90° броню завтовшки 100—160 мм. Прицільна дальність стрільби по рухомому танку — до 400 м.

Бойове застосування.

М-30 використовувалася для стрільби з закритих позицій по обкопаній і відкрито розташованій живій силі противника. Також її з успіхом застосовували для руйнування ворожих польових фортифікаційних споруд і проробляє проходів в дротяних загородах при неможливості використання мінометів. Загороджувальний вогонь батареї М-30 уламково-фугасними снарядами представляв певну загрозу і для бронетехніки противника. Осколки, що утворюються при розриві, були здатні пробити броню до 20 мм завтовшки, що було цілком достатнє для ураження бронетранспортерів і бортів легких танків. У машин з товщою бронею осколки могли вивести з ладу елементи ходової частини, знаряддя, приціли.

Цікаві факти:

  1. В радянських учбових фільмах для артилеристів, знятих в 1960-х рр., дуже часто демонструється саме гаубиця М-30, не дивлячись на те, що тоді вже була прийнята на озброєння сучасніша гармата Д-30 того ж калібру і призначення. Ці фільми до цих пір використовуються в учбовому процесі підготовки російських артилеристів, хоча гаубиці М-30 вже давно не використовуються навіть як учбові гармати.
  2. Невелика кількість боєздатних М-30 є на складах Російської Армії і нині.
  3. Для транспортування М-30 використовувалися найрізноманітніші засоби — кінна тяга, вітчизняні вантажівки, важкі джипи Dodge, легкі гусеничні артилерійські тягачі «Сталінец» СТЗ-5 і Я-12, що поставлялися по ленд-лізу. З мемуарної літератури відомі навіть факти перекочування гаубиць М-30 лише силами їх підрозділів.
  4. Через велику кількість випущеної зброї, гаубиці М-30 дуже часто потрапляють в експозиції військових музеїв або використовуються як зброя-пам’ятник.